Ježíšův obraz v Zacheovi

30. 10. 2016 9:00

Na první pohled je to velmi zvláštní, koho Ježíš oslovuje. Zachea – zvědavce; Zachea – kolaboranta; Zachea – boháče; Zachea – opovrhovaného a nečistého; Zachea – zakrslíka; Zachea – tragikomickou postavu.


Mezi všemi lidmi, kteří mu vyšli naproti, oslovuje toho, kdo chtěl vidět, jak Ježíš vypadá – ne slyšet jeho slovo, ne změnit svůj život, ne stát se jeho učedníkem. Ježíš oslovuje toho, kdo se nepřišel nechat oslovit; toho, kdo vůbec nepočítal s tím, že by mohl a měl být osloven.

Je však ještě mnohem více zarážející, jak se jejich cesty protínají. Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, Zacheus a Ježíš toho mají společného více, než by se zdálo. Ježíš je na cestě do Jeruzaléma, do města svého utrpení a své slávy. Proto se v Jerichu, městě Zacheově, městě Zacheovy proslulosti a potupení, jejich cesty musí protnout.

Zacheus usiluje najít Ježíše a vidět ho – a Ježíš usiluje najít to, co zahynulo, a vrátit to k životu. Zacheus vylézá na strom – a Ježíš bude zakrátko vyvýšen na dřevo, na „strom života“. Zacheus přijímá Ježíše do svého domu – a Ježíš otevírá dveře do domu svého Otce, kde je mnoho příbytků.

Zacheus je odsuzován jako nečistý, protože zachází s pohanskými penězi – které však přece jen mají svou hodnotu, a on ji dobře zná. Ježíš je odsuzován, protože se stýká s nečistými lidmi – kteří mají v Božím království hodnotu nevyčíslitelnou, a on ji dobře zná.

Zacheus je vyvržen ze svého národa, protože kolaboruje s římskou mocí a zrazuje svůj lid. Ježíš je vyvržen ze svého národa, který doufal, že on by mohl být osvoboditelem, vůdcem revoluce – a Ježíš tyto naděje zklamal.

Zacheus je terčem nenávisti, protože se obohacoval na bídě druhých, obíral a okrádal bezbranné. Ježíš je terčem nenávisti, protože připravoval lidové vůdce o jejich vůdčí úlohu, obíral mocné o jejich moc a vlivné zbavoval vlivu.

Zacheus kolem sebe slyší nenávistné řeči, nadávky a slova pohrdání. Ježíš bude zakrátko umírat obklopen posměchem, pomluvami a rouhavými řečmi.

Zacheus rozdává svůj majetek chudým a nahrazuje škodu, kterou způsobil, v mnohem větší míře – několikanásobně. A rozdává sám, z vlastního podnětu – Ježíš mu k tomu neřekl vůbec nic; nenařídil, nevyzval, neporadil.

Ježíšova láska patří zvláště chudým, ponižovaným a opovrhovaným, kterým rozdává štědře a vrchovatě – vždyť on přišel, abychom měli život, a abychom ho měli v hojnosti. A rozdává sám – nikoli proto, že musí, nýbrž proto, že chce; rozdává jako svobodný a svrchovaný Pán.

Zacheus se zaradoval, když ho Ježíš zavolal jménem. A Ježíš se raduje, když k němu lidé volají, protože pod nebem nebylo lidem dáno žádné jiné jméno, v němž by došli spásy.

Je toho až příliš mnoho společného mezi Ježíšem a Zacheem. Ježíšův obraz v Zacheovi je velmi zřetelný. Teď už je snáze pochopitelné, že nás tuneláři a prostitutky předcházejí do Božího království. Ježíš Zachea miluje. Jsme my ochotni být těmi Zachey, kterým chce Ježíš věnovat svou lásku? Jsme ochotni být těmi Zachey, ve kterých se Ježíš poznává?

Ježíš je na cestě do Jeruzaléma. Směřuje ke kříži – ale také k prázdnému hrobu. A proto s Ježíšem přichází do Zacheova domu spása. S Ježíšem přichází po Velkém pátku také nedělní ráno. S Ježíšem přichází do Zacheova života zmrtvýchvstání.

Ježíš přichází mezi nás. Ne nějak nápadně, okatě a se slávou. Přichází jako nepatrný, nenápadný, opovrhovaný; tichý jako beránek vedený na porážku. Nechme ho vstoupit do našeho domu. Dovolme mu vejít, aby s ním mohla vstoupit spása. Dovolme mu vejít, aby s ním mohlo vstoupit zmrtvýchvstání.

Zobrazeno 1030×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz